Klassiek gitaar

De klassieke gitaar zoals we die nu kennen is in de 17e eeuw langzaam opgekomen als populair instrument. De bloeitijd van de gitaar ligt tussen ± 1800 en deze tijd. De laatste jaren is de belangstelling voor klassiek gitaarspel wat minder maar in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw was het zeer populair. De gitaren zelf zijn na 1950 sterk in kwaliteit verbeterd.

Beginnen met gitaar leren spelen

Iemand die begint met gitaarspelen en kijkt naar een ervaren speler denkt bijna altijd dat het niet zo heel moeilijk is. Dat is een vergissing. Elk muziekinstrument kent zijn eigen moeilijkheden om te leren als je dat instrument wilt leren beheersen, zo ook de gitaar. Als je net begint valt het allemaal erg mee. Je kunt al snel een melodietje of liedje leren spelen. Wil je echter meer ingewikkelde dingen doen of spelen als je grote voorbeeld dan kost dat tijd én elke dag oefenen. Ik zeg altijd 5 of 10 minuten per dag doet meer dan één keer één uur in de week.

Om met plezier te kunnen spelen is het van groot belang dat je vanaf les één leert de snaren op de juiste manier aan te slaan én met je linkerhand op de goede manier de snaren in te drukken. Daarom is les nemen bij iemand die weet waar hij op moet letten altijd aan te bevelen boven zelf gaan proberen. De kans dat je jezelf daarbij verkeerde dingen aanleert is groot én die verkeerde gewoontes gaan je later beperken om meer te leren.
Het wordt iets moeilijker als je meerdere tonen tegelijk gaat leren spelen. Dat is een punt waar veel mensen afhaken. Als je echter de aanwijzingen voor de meer eenvoudige dingen goed hebt opgevolgd ga je probleemloos door deze fase heen en ligt daarna een wereld van prachtige muziekstukken voor je open.

Klassiek en populair

Klassiek klinkt vaak heel saai maar is het echt niet. De gitaarmuziek heeft veel componisten gekend (ook in deze tijd nog) uit Zuid-Amerika, Spanje enzovoort. Velen van hen hebben leuke, spannende en goed klinkende muziek geschreven die helemaal niet saai is.
Hoewel de popmuziek natuurlijk een heel andere stijl is, gebruiken de popmuzikanten veel van de klassieke gitaartechnieken en is het leren spelen met de linkerhand nagenoeg hetzelfde, hoewel klassieke gitaristen de linkerhand veel gevarieerder gebruiken en vaak veel moeilijkere dingen ermee doen. Over het algemene zijn klassieke gitaristen breder en beter geschoold dan de popmuzikanten. De popmuziek heeft natuurlijk zijn eigen speciale technieken ontwikkeld. Een aantal daarvan ken ik en kan ik aanleren. De popmuziek is echter niet het hoofddeel van de lessen. Ik kan je de basis leren, akkorden leren spelen, leren tokkelen, de beginselen van solospel en improvisatie.

De gevorderde gitarist

Iemand die al wat langer speelt en een andere leraar zoekt kan ik mogelijk verder helpen met de methode die ik ontwikkeld heb. Om mooie maar moeilijkere stukken te kunnen spelen is het hebben van een goede linker én rechterhand techniek noodzakelijk. Daarvoor gebruik ik een reeks van oefeningen én toonladderstudie. De combinatie vergroot de speelvaardigheid enorm in vrij korte tijd (natuurlijk afhankelijk van hoe veel tijd iemand heeft om gedurende de week te studeren). 

Daarnaast hanteer ik een reeks duetten de we (zonder ze eerst in te studeren) in de les samen spelen waarbij het accent ligt op het samenspelen en leren luisteren naar eigen spel en dat van de ander. Daarbij gebruiken we de opgedane ervaringen uit de oefeningen. Daarmee neemt de vaardigheid om snel een muziekstuk te interpreteren toe, en daarmee het speelplezier.

Methode

De beginnende gitarist zal aan de hand van een door mij ontwikkelde methode snel tot resultaat komen. In de lessen zullen we, naast aandacht voor de juiste handhouding en techniek, veel aandacht besteden aan de muziek die gestudeerd wordt en samenspel. In die methode heb ik een mooi evenwicht gevonden tussen techniek leren zodat je steeds meer kunt met de gitaar en, leuk klinkend, spelmateriaal en oefeningen. Kom maar eens een proef lesje doen.
Op verzoek leer ik eveneens het akkoordenspel om liedjes te begeleiden maar dat zal nooit het hoofddoel van de klassieke les worden.