Flamenco gitaar

Franc Müller
foto: Ron Eijkelhof

De flamencomuziek is in Spanje ontstaan doordat de Arabieren, zigeuners en joodse mensen uit Spanje werden verdreven rond 1500. Een deel van de mensen die op de vlucht waren hebben zich in de berggebieden van Zuid-Spanje verborgen en daar met primitieve middelen klaagzangen ontwikkeld. In de flamenco muziek kun je prachtig zowel de Arabische, als de zigeuner, als de Joodse invloeden horen. Toen de gitaar (oorspronkelijk een vrij primitief Arabisch instrument dat door de Christelijk overheersers is overgenomen) in de 17e en 18e eeuw tot ontwikkeling kwam heeft het zich als begeleidingsinstrument een plaats in de Flamenco verworven. Vanaf 1850 is het steeds meer een eigen ontwikkeling gegaan en is er een solostijl ontstaan. Nog altijd bestaat het flamenco gitaarspelen uit drie onderdelen: solo stukken, zangbegeleiding en dansbegeleiding.
Om deze die vormen te kunnen spelen is het noodzakelijk de typische flamencogitaar technieken te leren beheersen én de verschillende vormen te leren spelen. 

Flamencomuziek

De flamenco is een muziektstijl waarbinnen veel ruimte is voor improvisatie. De verschillende stijlen (palo's genoemd) hebben allemaal hun eigen naam, ritme, accenten en akkoordenschema's. De basisstructuur van akkoorden, melodiën en ritme worden "compas" genoemd. Als iemand de verschillende "compassen" beheerst kan hij gaan leren hoe je daarbinnen kunt variëren. De afpraken over wanneer er gevarieerd wordt en hoe is in de het flamencospel zijn vrij strikt aan regels en afspraken gebonden. Het is geen vrije inprovisatie zoals bijvoorbeeld in de blues of jazz. De gitarist (maar ook de zanger en danser) oefent zijn muziekale materiaal uitgebreid van te voren en beschikt over een scala variaties die hij in het spel kan gebruiken.

Flamencogitaarlessen

In de flamencogitaarlessen zal er een balans zijn tussen de speciale flamenco gitaar technieken (die noodzakelijk zijn om flamencomuziek te kunnen spelen) enderzijds en het leren van de palo's (de verschillende stijlen of vormen van de flamenco) en hun structuur anderzijds. We zullen aandacht besteden aan het juiste gevoel voor timing en het leren improviseren binnen een specifieke stijl. Daarnaast zal de meer gevorderde leerling moeten leren hoe hij de verschillende elementen (compas, rageado's, llamada's, variaties, falseta's, cierre, remate, enzovoort) op de juiste manier kan combineren tot een eigen compositie.

Om flamenco gitaar te leren is ervaring op de gitaar niet noodzakelijk. Alle basale vaardigheden kunnen in de lessen geleerd worden (gitaar ervaring is wel een pré, je kunt dan sneller de echte flamenco dingen leren).

Wie dat interessant vind kan ik ook de Cajon (de "trommel" van de flamencomuziek) leren bespelen.